Historické fotografické techniky: KALLITYPIE

Přeneste své obrázky z telefonu nebo digitálního fotoaparátu na papír technikou z devatenáctého století.

Cíl kurzu:
Provést zájemce o kallitypii počátečními nástrahami a záludnostmi procesu. Každý z absolventů by měl po absolvování kurzu v domácích podmínkách a s minimem speciálních pomůcek tuto techniku zvládnout. Práce zhotovené během kurzu zůstávají majetkem účastníka kurzu.

Lektor: Ivan Nehera

Termín konání: sobota 26. června 2021
Místo konání: Impuls, centrum podpory uměleckých aktivit
Cena:  1 500,- Kč

V ceně je zahrnut přístup do fotokomory. Materiálové zajištění prováděných technik (médium pro tisk negativů, lučebniny, papír a ostatní pomůcky). Odbornou pomoc lektora a výuku v kurzu.

Program:
8:30 – 9:00          seznámení s technikami, historie vzniku, použití a využití dnes
9:00 – 12:00        bezpečnost použitých chemikálií, příprava velkoformátových negativů, nanesení citlivých vrstev na podložku
12:00 – 13:00       sušení papír, oběd
13:00 – 19:00       kopírování, vyvolávání, praní, sušení, dokončení kopií

Program vzhledem k počtu účastníků a kapacitě fotokomory může být po domluvě upraven.

Pomůcky:

Fotografie v digitální podobě převedené na negativ (nejlépe několik fotografií, vybereme ty nejvhodnější).  Kdo má vekoformátové negativy rozměru 13×18 nebo větší, může je použít.

KALLITYPIE
Roku 1889 W. W. J. Nicol patentoval první postup železo-stříbro a je všeobecně považován za vynálezce kalitypie.
Kalitypie je proces založený na kombinaci solí stříbra a železa. Tento proces obsahuje obraz v papírovině a je procesem vyvolání pomocí vývojky, na rozdíl od ostatních, kde vyvolání probíhá ve vodě. Procesy založené na citlivých železitých solích (kalitypie, VanDyke, argyrotypie, kyanotypie). Z těchto procesů umožňuje právě kalitypie řízení kontrastu a barevného ovládání výsledného obrazu prostřednictvím vývojky i prostřednictvím tónování. VanDyke neumožňuje ovládání kontrastu, ale barvu obrazu lze změnit pomocí tónování. Argyrotypie nenabízí kontrolu kontrastu, ale barvu lze změnit zvlhčováním papíru před expozicí a tónováním. Kyanotypie má obraz modrý (lze tónovat) ale pruská modř je charakteristickou pro tuto techniku. Nejblíže se podobá VanDyke, ovšem tuto techniku předčí bohatostí tónů a v tomto směru se podobá platino či paládio-platinovému tisku.  Výroba obrazu probíhá standardně kopírováním kontaktním způsobem z digitálních či stříbrno-želatinových negativů za pomocí UV záření, přírodního nebo umělého.

Senzibilační roztok je velmi jednoduchá směs dvou solí      a vývojka je dostupná z běžné chemie používané v potravinářském průmyslu. Papír se používá akvarelový nejlépe s 25–100 % bavlny. Technika není záludná ani nebezpečná i pro fotografy, kteří začínají s historickými technikami. Přes podobnost s některými historickými technikami umožňuje větší rozmanitost práce k ovlivnění konečného obrazu. Lze ji doporučit i těm, co zvládli kyanotypii či Vandyke. Rozšíření možností je široké, a proto této technice je věnován samostatný kurz.

Dáme impuls vaší tvorbě!

Žijeme uměním a pečujeme o rozvoj začínajících tvůrců. Objevujte s námi kreativní svět a probuďte své kulturní smysly na akcích, které pořádáme už 30 let.

Využíváme soubory cookies!
Aby náš web fungoval přesně tak, jak má, využíváme soubory cookies, které zpracováváme podle zásad ochrany osobních údajů. Další informace o využití cookies souborů naleznete zde.