Ohlédnutí za Cinema Open

Páteční program aneb Filmová nadílka

Blíží se Vánoce a my zatím nekoukali na dárky, ale na filmy. A že jich letos bylo! Ačkoli byla přehlídka nesoutěžní, dovolili jsme si udělit aspoň cenu poroty. A jelikož je každá kategorie jiná, ocenili jsme ty nejlepší z každé kategorie.

Na filmovou přehlídku dorazili i tvůrci přihlášených filmů a mohli vidět své filmy na velkém platně kina Bio Central. Promítalo se v obou sálech.

V porotě letos usedli: scénáristka a dramaturgyně Alexandra Škampová, animátor Jakub Soldán a režisér Jonáš Vacek. Jonáš byl přítomen na projekci, tvůrci s ním konzultovali svá díla o přestávkách i po skončení projekce.

Reakce porotců na oceněné filmy najdete níže. Mohou vám pomoci v rozhodování, který film je pro vás ten pravý.

V kategorii hraného filmu cenu poroty získali dokonce 3 filmy:

Kain & Abel – Radim Grzybek

Jakub Soldán: Naprosto profesionálně odvedená věc, pěkně dramaturgicky vystavěná, dobré herecké výkony (jak by také ne, když hrají profesionálové:), výborná práce se svícením a kamerou.

Alexandra Škampová: Moc se mi líbí zpracování tématu: propojení kriminality moderní doby s klášterem, který může představovat libovolné duchovní bezčasí a tisíce let starým příběhem. Řemeslně bezchybné, mám radost z úrovně studentů FAMO.

Jonáš Vacek: Formálně vybroušená věc, za kterou je cítit velká chuť do silného příběhu. Do čistého diamantu tomu chybí jistá autenticita, větší zaměření se na podstatu, nikoliv jen na formu. Skvělý Ladislav Hampl svou postavu pochopil nejlépe.

Kuropění Lucia Kulčárová, Zoe Hayter

Jakub Soldán: Za mě pěkně stylizovaná báseň v Nezvalově překladu. Oceňuju práci s obrazem a snahu o neprvoplánovité symboly.

Alexandra Škampová: Naprosto čistá kinematografie, ve své poetické a hravé podstatě. Fantaskní nádhera. Takových děl je jako šafránu a je to škoda, obecně je dnešní umění poněkud chudé na poetiku. Díky za naději, že se současný film neutopí jen v realismu bez sebemenších nápadů.

Jonáš Vacek: Z mého pohledu nejoriginálnější snímek letošního festivalu. Interpretačně nejednoznačný, nápaditý a hravý film. Je zde cítit nezatíženost potřebou vše vysvětlovat, i tak tvůrci diváka vedou, kam chtějí. 

Boží muka – Ondřej Veverka

Jakub Soldán: Oceňuju práci kameramana a dobré herecké výkony.

Alexandra Škampová: Obrazově, herecky i hudebně velmi zdařilé dílo. Předvídatelný závěr okořeňuje geniální střihová montáž, která následuje po prvním výstřelu.

Jomáš Vacek: Klasický osudový příběh, u kterého sice člověk dokáže v jistém momentu odhadnout konec, přesto si jej prožije až do konce. Výborní jsou bratři Příkažští (snad poprvé spolu před kamerou) ale i ostatní včetně neherců. Z některých momentů čiší silná autenticita. Ubrání dialogů by filmu naopak ještě přidalo! 

V kategorii dokument

Naivní pohled Luďka Farkaše v jeho království Ondřej Dautovský, Jan Galda (absolventský film SPŠ ST Panská)

Jakub Soldán: Dle mého parádně ztvárněný portrét umělce, který nemaluje kvůli slávě a penězům, ale proto, že musí. Oceňuju rozanimovaná díla a celkovou “artovost”, která na mě nepůsobila prvoplánovitě.

Alexandra Škampová: Dokument divák vidí očima malíře. Moc se mi líbí animace s použitím děl pana Farkaše. Zpracovat film tak, aby se osobnost portrétovaného přímo otiskla do tvaru filmu, považuji za nejvyšší disciplínu v oboru dokumentaristiky. Není to vůbec snadné a vyžaduje to zkušenost a odvahu režiséra.

Jonáš Vacek: Pan Farkaš nám dovoluje, díky autorům dokumentu, nahlédnout do svého světa, do světa jiného, osobitého, možná naivního ale přesto originálního. Díky za to! 

Miri fajta Petr Kačírek

Jakub Soldán: Dobře udělaný dokument, zpracovávající zajímavé a hlavně stále velice aktuální téma. Celkově mě dokument velice bavil.

Alexandra Škampová: Skvěle vypointovaný příběh, mohl by být lehce prostřihnutý, aby diváka nutil více domýšlet, a ne lenivě konzumovat. Po řemeslné stránce naprosto bez výtek, doufám, že dokument zakoupí Česká televize. Těším se.

Jonáš Vacek: Zajímavý exkurz do zrodu divadelního představení “Miri fajta”. Co divadlo jeho aktérům dalo a co nakonec vzalo? Jak se jejich osudy vyvíjely dále? Postavy mě zajímaly a nevadilo by mi dozvědět se o nich ještě více. 

V kategorii animovaná tvorba

Toulky s rodinou Rádsetoulavou – Marie Klowersová (Střední umělecká škola Ostrava)

Jakub Soldán: Za mě jedna z nejlepších prací – výborná práce s animovanou zkratkou, ucelené a “vyspělé” výtvarno, dobrá práce se zvukem, dobré animační fórky.

Alexandra Škampová: Neuvěřitelně zábavné roadmovie. Bezprostřednost dětského komentáře je přímo odzbrojující, animace je sampaticky osobitá a plná hravých detailů. Díky!

Jonáš Vacek: Po shlédnutí tohoto animáčku jsem měl chuť někde se s rodinkou prostě jen tak toulat. Děkuji! Je to tak prosté a takové věci bývají nejkrásnější. 

Hlad – Jáchym Svoboda (absolventský film SPŠ ST Panská)

Jakub Soldán: Animačně velice dobře zvládnutá etuda, oceňuju poměrně ucelené výtvarno, práci s animační zkratkou, dobře vypointované vizuální fórky. Celkově ale velmi slušná práce.

Alexandra Škampová: Moc hezký příběh: nastolení problému, zápletka, obrat a řešení, které může být inspirující i pro diváka. Klobouk dolů!

Jonáš Vacek: Jednoduchý příběh, který nasytí hladového diváka po pointě. 

V kategorii videoklip, experiment, reportáž a publicistika
Jsme cenili pouze 1 film vzhledem k malému počtu zaslaných filmů  v této kategorii

101 tváří – Vladimír Pasler

Jakub Soldán: Super nápad, výborně ztvárněno. Na to, jak je to vlastně prosté, to funguje výborně!

Alexandra Škampová: Stačí tříminutový film k tomu, aby povzbudil diváka k dlouhému zamyšlení? Rozhodně ano. Tento film je toho důkazem.

Jonáš Vacek: Osvědčený formát, který funguje. Toto dílo sice nepřináší nic nového, ale staví pro mě hlavně na tom, že za každou tváří cítíme příběh. Je to vlastně lidský život ve třech minutách.

Sobotní program aneb workshopy psaní scénáře a práce ve studiu
V sobotu proběhly v prostorách Centra uměleckých aktivit 2 filmařské workshopy. „Práci s kamerou a světly ve studiu“ vedl zkušený kameraman České televize – Tomáš Kresta. Účastníci si odnesli cenné poznatky, které si mohli hned vyzkoušet v praxi v našem studiu vybaveném profesionální technikou a světly od firmy Fomei.
„Jak napsat dobrý scénář“ prozradil kurzistům skvělý scénárista a režisér – Jan Bártek. Z tohoto workshopu vznikl brainstormingem krátký scénář, který jsme pak společnými silami lektorů i kurzistů z obou workshopů natočili. Mohli jsme si tak přímo vyzkoušet, co a jak funguje. Cenné bylo i sledovat práci a komunikaci profesionálů „na place“.
Střih tohoto natočeného materiálu bude náplní dalšího kurzu, na který se již všichni účastníci těší.

 

Dáme impuls vaší tvorbě!

Žijeme uměním a pečujeme o rozvoj začínajících tvůrců. Objevujte s námi kreativní svět a probuďte své kulturní smysly na akcích, které pořádáme už téměř 30 let.