VZDĚLÁVÁNÍ V CENTRU ANEB V CENTRU VZDĚLÁVÁNÍ

Hradecká divadelní konzervatoř začala!

Hip! Hip! Hurá! Konečně! Hlásíme, že pomyslným úderem desáté hodiny sobotního rána dne 16. října 2021 u nás v Centru uměleckých aktivit odstartovala dlouho avizovaná, očekávaná a několikrát covidově přesunutá Hradecká divadelní konzervatoř!

Konkrétně její první větev – obor: činoherní herectví.

Přihlásilo se 16 studentů – amatérských divadelníků ze souborů a spolků čtyř krajů naší republiky: Královehradeckého, Pardubického, Libereckého a Jihomoravského – z Hradce Králové, Žamberku, Chlumce nad Cidlinou, Vysokého Mýta, Josefova Dolu, Police nad Metují, Heřmanova Městce, Ústí nad Orlicí, České Skalice, Pardubic a Brna.

Věkové složení frekventantů je od devatenácti do pětapadesáti let. Genderově téměř vyvážené: 10 žen a 6 mužů.

Pod vedením vedoucího lektora doc. Lukáše Riegra (jinak také vedoucí jednoho z ateliérů činoherního herectví na brněnské JAMU) se konzervatoristé první víkendový seminář věnovali komplexnímu tématu Jevištní existence. Absolvovali cvičení, etudy a hry zaměřené – v duchu Stanislavského a Vachtangovovy metody –  na tři základní pilíře herecké práce: jevištní pozornost, představivost zaměřená na rozvíjení daných okolností a jednání. A bylo to opravdu akční, plné pohybu a fyzické aktivity.

Vybírám z obsahu:

Cvičení na pozornost – aby herci dokázali vnímat impulzy, které se dějou – viz hry „HU-HA-HI, „Samuraj“, „Psací stroj“ a etudy „Zrcadlo“; cvičení na paměť fyzického jednání – etudy „Imaginární předmět“; cvičení na představivost – „Asociační řady“, „Povídka“; cvičení v prostorech podle metody Michaila Čechova  – etudy na existenci ve výrazném prostředí; etudy na nečekanou událost;

cvičení změny vztahu k předmětu.

Po sobotním celodenním maratonu ještě studenti v rámci výuky shlédli jako inspirativní představení inscenaci Maryši, premiérově v provedení Klicperova divadla a v režii Michala Háby. Dlouho do noci ho pak společně rozebírali a hodnotili.

Atmosféra po oba dva dny byla skvělá – plná hravosti, kreativity, pohybu, uvolněnosti a radosti z tvoření.

V sobotu 23. října 2021 pokračovala Hradecká divadelní konzervatoř prvním víkendovým seminářem oboru činoherní režie.

Ve třídě se nakonec sešlo jedenáct divadelních režisérů – 6 mužů a 5 žen – ze spolků Zdobničan Vamberk, Jindřich Janské Lázně, Hýbl Česká Třebová, ADIVADLO Havlíčkův Brod, Heřman Heřmanův Městec, Divadlo Exil Pardubice, Okrouhlický ochotnický divadelní soubor, Cirque Garuda Praha, Divadlo NaŽivo Velké Opatovice, Divadlo Šňůra Konice.

Vedoucí lektor doc. Aleš Bergman (zkušený pedagog z brněnské JAMU i pražské DAMU a také profesionální režisér) se v prvních dnech věnoval především základům a zákonitostem divadla jako takového, které bezpochyby patří k teoretickým základům samotné režijní profese.

S frekventanty probíral viz vybírám z obsahu stěžejní témata:

Dramatické napětí a prostředky, které ho vytvářejí, Drama a jeho pět základních částí podle Aristotela

Základní dramatická situace, Konflikt z pohledů žánrů, Kompozice dramatu a jeho principy, Ideová postava hry, Emocionální jádro inscenace, Jednání a chování, Postava, Temporytmus.

V praktické části se pak věnovali cvičení na prostorovou paměť „Židle“ a sebeprezentaci jednotlivých studentů. Dále rozebírali scény ze hry W. Shakespeara „Zkrocení zlé ženy“, kde se především zaměřili na situace. V sobotu večer pak všichni navštívili představení T.Dianišky „Špinarka“ v provedení ostravského Divadla Petra Bezruče. Tomu se pak věnovali i celé nedělní dopoledne při jeho rozboru.

V neděli se Aleš Bergman věnoval podrobnému rozpisu scén, kde jako studijní materiál použil svou režijní knihu z inscenace Truman Capote „Luční harfa“. Na závěr studenti režie dostali seznam knih, které si mají nastudovat.

Další termíny konzervatoře do konce roku 2021: u hereckého oboru bude druhý víkendový seminář probíhat 20.-21. listopadu (zde Lukáše Riegera doplní ještě lektor na pohybovou výchovu Michal Bumbálek a studenti v sobotu večer společně navštíví v Divadle Drak představení Cesta).

Obor režijní pak bude pokračovat o týden později, tj. 27.-28. listopadu.

Co se chystá

Z nejbližších událostí zmíním sobotu 27. listopadu 2021, kdy se uskuteční seminář

HEREC A DRAMATICKÁ SITUACE

pod vedením lektora Víta Maloty. Je organizován jako vzdělávací akce „na klíč“ a to přímo pro divadelní soubor Vicena Ústí nad Orlicí. Odehrávat se bude v prostorách jejich klubovny. A přidat se mohou i divadelníci z jiných souborů.

Třetí lednový víkend v novém roce 2022, konkrétně 15.- 16.1.2021,

proběhne vámi – členy VSVD – velmi poptávaný a žádaný praktický workshop

ZÁKLADY JEVIŠTNÍHO SVÍCENÍ

Workshop je určený především pro jevištní techniky a osvětlovače. Účastníci se seznámí se základy jevištního svícení, vyzkouší si různé typy reflektorů, světelné pulty, jejich možnosti a využití.

Naučí se vytvořit světelný plán (lightplot), rozmístit a nastavit svítidla, správně je připojit a řídit.

Konat se bude v Hradci Králové v prostorách Adalbertina, konkrétně na Malém sále, který bude celý víkend účastníkům k dispozici.

Jako lektora se nám podařilo získat osobu z nejpovolanějších – Petra Voříška.

Petr Voříšek díky svým zkušenostem ze zahraničních stáží v Londýně a Berlíně se stal brzy etablovaným světelným designerem, který realizoval řadu představení v českých divadlech a alternativních projektech. Založil vlastní firmu WD LUX, která navrhuje a realizuje divadelní technologie pro klasická divadla i nové divadelní prostory a studiové scény (Ponec, HaDivadlo, NoD, A studio Rubín aj.). Zajišťuje technickou produkci předních divadelních a tanečních festivalů jako Tanec Praha, 4+4 dny v pohybu, Pražský divadelní festival německého jazyka, Divadelná Nitra a Letní Letná. Podporuje také nezávislé české projekty a festivaly (Kašparův kolínský mimoriál, Hybaj ho!, NextWave, Konfrontace,  Pražské Quadriennale, projekt Srdce aj.). Do roku 2018 byl rovněž vedoucím jevištního provozu Nové scény Národního divadla. Petr Voříšek je považován za patrona českých divadelních osvětlovačů.

Volně navazovat bude druhý únorový víkend 12.-13.2. 2022 praktický workshop

JAK POSTAVIT, NASVÍTIT A OZVUČIT VENKOVNÍ PÓDIUM PRO KULTURNÍ AKCI

Bude se rovněž konat v Hradci Králové a jedná se o workshop základních technických dovedností pro řešení live akcí, koncertů, sousedských slavností, tj. na jednorázově stavěných pódiích. Lektoři Vás provedou nejenom teoretickou částí workshopu, ale především jeho praktickou složkou, a to v oblastech zvuku, světla, videa a také stavby (podium, elevace, konstrukce). Na konci workshopu by měl každý uchazeč umět postavit, nazvučit a světelně „rozehrát“ jednoduchou hudební akci či divadelní představení.

Do řad lektorského týmu se nám podařilo opět získat velké jméno – Jana Dubna.                                   Jan Duben byl zvukařem hudebních kapel Marsyas, C.K. Vokal, Vítkovo kvarteto, Nerez, The Tap Tap, Kašpárek v rohlíku, Vltava, Krucipüsk, Pražský výběr II, Priessnitz, Tata Bojs a mnohých dalších. Měl na starosti ozvučení velkých tour i zahraničních interpretů jako Jethro Tull, John Mayall, Natalia Oreiro, Carl Cox, Vanessa Mae, Slayer a tanečních festivalů (Open Air Field, Svojšice atd.). V České republice byl prvním, kdo začal pro svou práci používat digitální zvukové pulty. Jeho firma Duben Sound Company zastřešovala celková technická řešení předních hudebních festivalů Trutnov, Rock for People nebo Colours of Ostrava.

Jak patrno z výše uvedeného, bude to stát určitě za to, tak neváhejte se přihlásit!

Na březen a duben (5.-6. 3. 2022 a 2.-3.4. 2022) jsou naplánovány semináře

HLASOVÁ TECHNIKA A JEVIŠTNÍ ŘEČ

s lektorkou Evou Spoustovou Málkovou, která je jednou z našich nejrespektovanějších hlasových pedagožek. Seminář se bude zabývat, jak vidno z názvu, právě hlasem a prací s ním. Bude o tom, jak mluvit, aby nám bylo rozumět. O tom, že příjemný zvučný nosný hlas vzniká díky optimálnímu zapojení těla, že držení těla ovlivňuje dech. Účastníci se ponoří do souvislostí mezi tělem, dechem, hlasem, artikulací, budou se věnovat výslovnosti českých hlásek, českému přízvuku, práci s různorodým textem atd.

Podle mě je právě jevištní řeč velkým tématem, kterému je třeba se intenzivně věnovat.

V posledních letech vnímám, jak se jevištní řeč a práce s hlasem vůbec stává velkým problémem nejen u amatérského divadla. Na přehlídkách a festivalech čím dál častěji vídám velmi invenční představení s úžasnou režijní koncepcí, která ovšem shazuje ledabylá práce s hlasovou technikou herců, jímž není rozumět, šumlují, polykají hlásky, špatně artikulují atd..

Na jaro (termín bude upřesněn) také chystáme víkendový praktický seminář

SCÉNICKÉ ČTENÍ

s lektorkou Emou Zámečníkovou.

Za své si totiž beru velké téma, kterému se chci věnovat, a tím je výchova k čtenářství mladé generace. A právě scénické čtení a projekty jako je Čtenář na jevišti či Listování jsou přesně ty aktivity, které výchovu k čtenářství dětí a mladých lidí mohou smysluplně podporovat.

Proto se na ně v CUA chceme v budoucnu zaměřit.

Toliko za mne. Mějte se dobře, mějte pevné zdraví a doufám, že brzy v hledištích divadel na viděnou!
/psáno 19.11.2022/

Jarda Souček
e-mail: vzdelavani@impulshk.cz
tel.č.: 603 800 249

 

 

 

 

 

Dáme impuls vaší tvorbě!

Žijeme uměním a pečujeme o rozvoj začínajících tvůrců. Objevujte s námi kreativní svět a probuďte své kulturní smysly na akcích, které pořádáme už téměř 30 let.